De beste robots in het onderwijs
Wil je starten met robotica in je onderwijs, maar twijfel je nog over de beste robot? In deze blog lees je onze adviezen over de beste robots voor jouw lessen!
De 10 beste onderwijsrobots voor PO en VO
Veel scholen schaffen geen onderwijsrobots aan omdat ze door het grote aanbod niet weten waar ze moeten beginnen. Robots zijn vaak duur en niet allemaal even geschikt voor gebruik in de klas. Maar gelukkig zijn er ook meer dan genoeg betaalbare en eenvoudig bedienbare robots die je zonder problemen bij alle schoolvakken inzet!
Karlijn, robotica-expert en onderwijsontwikkelaar bij WisMon, heeft 10 tips voor scholen die op zoek zijn naar geschikte robots voor hun leerlingen:
“Wanneer je leerlingen wilt laten programmeren, heb je computers en/of tablets en programmeersoftware nodig. Gratis opties om te leren programmeren zijn o.a. Scratch, mBlock 5 en Arduino. Wil je echt met robotica aan de slag? Dan heb je een (of meerdere) robot(s) nodig. Kies altijd voor onderwijsrobots: dit zijn robots die geschikt zijn voor het onderwijs.”
We hebben voor het gemak een lijst gemaakt van 10 makkelijk te hanteren onderwijsrobots!
1: De Bee-Bot
Op basisscholen vind je bij de kleuters vaak de Bee-Bot. Door het gebruik van matten koppel je de Bee-Bot gemakkelijk aan zaakvakken. Een nadeel van de Bee-Bot is dat je niet kunt zien wat leerlingen precies hebben gedaan.
2: De mTiny
De mTiny van Makeblock is daarom geschikter voor kleuteronderwijs. Niet alleen ziet de robot er leuk uit; de mTiny is ook makkelijk aan te sturen.
Met behulp van kaartjes bouwen leerlingen hun eigen code. Zo zien ze precies uit welke onderdelen hun code bestaat. Wanneer het fout gaat, passen ze hun programma gemakkelijk aan.
Als leraar krijg je op deze manier een goed inzicht in de denkstappen die de leerlingen maken. Daardoor oefen je samen nog gerichter met programmeren. De mTiny is mede om die reden een robot die heel goed past bij kleuteronderwijs.
3: De mBot
Voor leerlingen van de midden- en bovenbouw is de mBot heel geschikt. Zo bouwen leeringen zelf de mBot, waardoor ze een hoop leren over robotica. Daarnaast is de mBot niet alleen door middel van blokjes, maar ook in Python te programmeren. Als docent bedien je daardoor gemakkelijk leerlingen met variërende programmeerkennis. Door deze veelzijdigheid komt de mBot ook in het voortgezet onderwijs goed van pas.
Bovendien is mBlock 5, de software van Makeblock waarmee je de mBot programmeert, gratis en kent hij veel uitbreidingsmogelijkheden. Daardoor kun je de mBot zowel voor onderzoekend als ontwerpend leren inzetten en is de mBot ook heel geschikt voor maakonderwijs. Deze onderwijsrobot biedt veel technische mogelijkheden, maar door de mooie en eenvoudig te begrijpen vormgeving blijft de mBot toch laagdrempelig.
4: De Codey Rocky
Ook de Codey Rocky van Makeblock kan je uitstekend inzetten in het basisonderwijs. Codey Rocky werkt evenals mBot met de gratis mBlock software. Programmeren met mBlock is net zo eenvoudig als het samenstellen van bouwstenen – iedereen die leest, kan leren programmeren. Het leerproces is gestructureerd op basis van een reeks spellen van verschillende niveaus.
Daarnaast is Codey Rocky erg geschikt voor middelbare scholieren. Met deze robot kunnen leerlingen namelijk games leren ontwerpen. Niet alleen heel leuk, maar ook heel leerzaam! Een heleboel 21e-eeuwse vaardigheden komen bijvoorbeeld terug in het werk met een onderwijsrobot.
5: De Ozobot
De Ozobot is geschikt voor elk onderwijsniveau. Je programmeert de Ozobot op een spelende manier, met puzzelstukjes en met stiften, om vervolgens digitaal met programmeertaal te oefenen. Met de gratis online programmeertool Ozoblockly en de gratis Ozobot programmeerlessen, gaan jouw leerlingen makkelijk stap voor stap aan de slag met programmeren in de klas.
6: Makey Makey
De Makey Makey is voor de echte uitvinders. Zo maak je van allerlei dagelijkse producten een game controler, stroomcircuit, sensor, enzovoorts! Met Makey Makey stimuleer je creativiteit en geef je kinderen een flinke basis coderen mee. Makey Makey is uitermate geschikt voor maakonderwijs.
7: Micro:bit
Ook de Micro:bit is ontzettend veelzijdig. Je verwerkt de Micro:bit simpel op allerlei manieren in je lessen. Voor de Micro:bit zijn bovendien veel lesideeën beschikbaar, waardoor je vrij eenvoudig met programmeren in de klas start.
8: Arduino
Wanneer je als docent meer uitdaging zoekt voor je leerlingen, is de Arduino micro-controller een goede keuze. Leerlingen kunnen zowel grafisch als met een programmeertaal programmeren. Daarnaast kent Arduino net als de Micro:bit veel verschillende toepassingen.
9: De mBot Ranger
De mBot Ranger van Makeblock, eigenlijk de grote broer van de mBot, bieden nog meer bouw- en programmeermogelijkheden dan de reguliere mBot en zijn daardoor een mooie vervolgstap.
Doordat er voor deze robots vele sensoren beschikbaar zijn, kunnen leerlingen allerlei onderzoekjes opzetten en uitvoeren. De mBot Ranger biedt dus veel opties voor ontwerpend en onderzoekend leren.
10: De mBot Neo 2.0
Net als de mBot Ranger is de mBot Neo 2.o een grote broer van de reguliere mBot. “Ook wanneer je als docent meer met maakonderwijs wilt doen, raad ik deze robot aan. Ze stimuleren het probleemoplossend denken van leerlingen en dragen op allerlei vlakken bij aan de ontwikkeling van hun 21e-eeuwse vaardigheden.”
Help, ik zoek een geschikte robot!
Vind je het toch nog lastig om te bepalen welke onderwijsrobot je moet aanschaffen, en wil je meer weten over hoe je een robot effectief inzet voor jouw onderwijs? Ons team denkt graag met je mee!
WisMon geeft advies hoe je onderzoeken & ontwerpend leren, digitale geletterdheid en wetenschap & techniek kunt implementeren in de klas. Plan een gratis adviesgesprek in met onze OOL en W&T expert Wendie in of vraag meer informatie aan. Ze denkt graag met je mee!
Programmeren zonder robots
Als je toch twijfelt of je robots voor je school wilt kopen, kun je ook eerst programmeeronderwijs geven zonder de aanschaf van materialen. Zo laat je leerlingen namelijk unplugged, oftewel zonder computer, programmeren.
Laat leerlingen bijvoorbeeld elkaar ‘programmeren’ door elkaars instructies uit te voeren. Dit vraagt heel wat van de samenwerking, want een goede instructie geven is nog niet zo makkelijk! Een andere optie is om het probleemoplossend denken van leerlingen te stimuleren. Laat leerlingen bijvoorbeeld een oplossing formuleren voor een bepaald probleem. Hierbij kun je denken aan een puzzel of een doolhof.
Unplugged coderen bestaat ook: je maakt een code zonder computer. In dit geval geef je leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om instructies op de goede volgorde te leggen. We raden aan dit altijd binnen de context van het programmeren doen en de code koppelen aan een specifiek probleem.
Gratis lessen voor Robotica & Programmeren
Leerplatform Leapo ondersteunt jou als leraar om de wereld van bèta, wetenschap en technologie tot leven te brengen. Met lessen die activeren en zoveel mogelijk aansluiten op de leefwereld van kinderen.
Bekijk de gratis lessen
Aan de slag met robotica en programmeren?
Wil jij jezelf als leerkracht verder ontwikkelen en aan de slag met robotica? Lees meer over de robotica en programmeren in het onderwijs, schrijf je in voor één van onze trainingen, of neem contact met ons op via info@wismon.nl of 030-737 0348. Wij denken graag met je mee!