Van waterraket tot prothese: voor alles een oplossing met de 3D-printer
“Meester, wij willen graag een project over waterraketten doen; hoe maak je die?” Op deze vraag en nog veel meer vragen vond Freek van Iersel, leerkracht op De Singelier in Diever, antwoord met behulp van de 3D-printer op school.
Het idee: de 3D-printer inzetten voor een lesprogramma over de waterraket
De leerlingen van Freek stelden voor om een project over waterraketten te beginnen. “Op dat moment waren de kinderen druk bezig met het bouwen van de 3D-printer. Toen hebben we besloten om te onderzoeken hoe ze de 3D-printer zouden kunnen gebruiken bij het maken van waterraketten.” vertelt Freek. Het uiteindelijke doel: een raket die heel mooi en hoog de lucht in vliegt. Daarvoor zullen de leerlingen prototypes moeten maken en deze steeds verder moeten verbeteren.
Het project: waterrakketen ontwerpen, bouwen en verbeteren met de 3D-printer
Daarmee begon het ontwerpen en bouwen van de waterraket. De dop was als eerst aan de beurt, logisch; dat gepiel met zo’n kurk ook steeds. Dit bleek een succes en de fles knalde gelijk een stuk harder omhoog, maar wel als een ongeleid projectiel. Vleugels waren daarop het antwoord. Daarna kozen de leerlingen en de docent samen een fles met een ideale vorm; de Pellegrino fles. Ook maakten de leerlingen een kop waarin de parachute zit die perfect op de fles past en, om het geheel wat professioneler over te laten komen, gebruikten de leerlingen voor het afschieten van de raket geen fietspomp, maar een aansluiting voor een mini-compressor. Allemaal geprint met de 3D-printer! Daarna kon het knallen en uittesten beginnen. De waterraket werd steeds verder ontwikkeld; “een prachtig proces waarbij kinderen veel leerden door te ontdekken met trial & error.” Uiteindelijk kwam de klas met een definitieve waterraket, die zelfs door 3D-printer fabrikant UltiMaker niet onopgemerkt bleef. UltiMaker maakte over de waterraket en 3D-printen in de klas een mooie video.
Het resultaat: de 3D-printer biedt voor alles een oplossing, zelfs voor een ganzenpootprothese
Enkele weken later blijkt 3D-printer alweer een fantastisch middel een dergelijk ontwikkelproces vorm te geven. Dit keer was er een idee van een leerling om een gans, genaamd Freek, een prothese te geven. Gans Freek was vast komen te zitten in een trappetje en verloor daarbij zijn linkerpoot. Daar moest een oplossing voor komen, vonden de leerlingen van De Singelier. Ze ontwierpen een kunstpoot en maakten deze met de printer, maar hoe krijg je de pasvorm perfect voor een ganzenpoot? Met behulp van een gipsen afdruk en een 3D-scanner werden er vele modellen ontworpen en uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek een knuppelvormige prothese het beste te zijn voor Gans Freek. Bekijk de video over Gans Freek hier.
Al met al zorgt de 3D-printer voor een prachtig leerproces waarin kinderen het voortouw nemen en beslissingen moeten maken en uitproberen. Door de pragmatische aanpak krijgen kinderen de ruimte om te creëren, hun creaties uit te werken tot prototypes en vervolgens te verbeteren. Dat fouten maken mag en er zelfs bij hoort is voor kinderen een eye-opener geweest. De prothese van Gans Freek was de ultieme manier om leerlingen te laten zien dat alles mogelijk is met de 3D-printer op school!
Andere projecten
Remco krijgt jouw techniekvraag van de grond!
Geen enkele school is hetzelfde en dat geldt ook voor de vraagstukken rondom techniekonderwijs. Wat is er precies nodig op jouw school? Vanuit zijn jarenlange ervaring op het gebied van techniek in het onderwijs, kijkt Remco graag met je mee.
Je kunt Remco bereiken via remco@wismon.nl of 030-237 2120.
Meer weten?
Wil je meer weten of sparren over wat WisMon voor jouw school kan betekenen? Neem dan contact met ons op via info@wismon.nl of 030-737 0348. Wij denken graag met je mee!