Een echte onderneming op de basisschool!
‘Out of the box’ denken; dat doen leerlingen in de plusklas van OBS Het Spectrum en ODBS De Eskampen uit Peize. Met een 3D-printer op school werden deze leerlingen echte (ja… échte!) ondernemers.
Het idee: creativiteit stimuleren met ondernemen op de basisschool
Kinderen denken veel creatiever dan volwassenen. Om deze creativiteit te stimuleren, moet het onderwijs anders worden ingericht. Daarom begonnen OBS het Spectrum en ODBS de Eskampen in Peize in 2013 met ondernemen in de plusklas. Plusklasbegeleider Anet Timmer vertelt: “De leerlingen kregen een gastles over de paperclip. De gastspreker daagde de leerlingen uit zoveel mogelijk ideeën te bedenken over wat je met een paperclip zou kunnen doen. De ideeën waren eindeloos. Er werd zelfs een stoel bedacht vanuit een paperclip!” De vier beste ideeën werden gekozen en verder uitgewerkt. Bij iedere groep kwam een ondernemer uit de omgeving meedenken over het ontwerp. Er volgde marktonderzoek, een marketingstrategie en een website werd opgezet. De leerlingen gaven gastlessen aan hun klas en lieten hen helpen bij de productie en de uiteindelijke verkoop op het schoolplein. De organisatie ‘Meesterlijk Ondernemen In Drenthe’ (MOID) en ‘Betapunt Noord’ maakten dit initiatief mede mogelijk. In juni 2014 werd ‘Superclipsproducties’ officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Het project: de 3D-printer als onderdeel van het ondernemend leren
De ondernemer in de leerlingen was geboren. De verkoop was een succes geworden en de leerlingen wilden meer. Ze hadden ideeën voor nieuwe producten en de verkoop daarvan, inclusief promotieplan en kortingsacties. Maar deze zouden niet met slechts een paperclip gemaakt kunnen worden. Hiervoor hadden ze een 3D-printer nodig! Met de 3D-printer van WisMon hebben de leerlingen weer een heel schooljaar vol enthousiasme nieuwe producten ontworpen en verkocht. De verkoop liep als een trein! Van de opbrengst werden nieuwe rollen PLA voor de 3D-printer aangeschaft, zodat de 3D-printer volgend schooljaar weer door de plusklas kon worden gebruikt. Omdat alle kinderen op de scholen erg nieuwsgierig werden naar de 3D-printer heeft de plusgroep 3D-printer workshops in andere klassen gegeven en een ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Wellicht gaat de rest van de school binnenkort ook gebruik maken van de 3D-printer!
Het resultaat: een échte onderneming
Leerlingen zijn zo enthousiast over de 3D-printer dat ze zelfs in pauzes en na schooltijd regelmatig aan het werk zijn. Leerlingen werken samen, helpen elkaar, verdelen taken en maken gebruik van ICT. Binnen het bedrijf heeft iedereen zijn eigen taak. Superclipsproducties is verdeeld in afdelingen; onderzoeken en ontwerpen, productie en onderhoud, marketing en public relations. Van iedere afdeling is er één leider. Zij vormen samen het managementteam. Zo wordt er gebruik gemaakt van ieders talenten, maar worden er ook talenten ontwikkeld. “We doen niet net alsof, we doen het echt”, zegt Anet. “Dit maakt het leren functioneel. De 3D-printer is hierbij geen doel maar middel. En niet zomaar een middel, maar een aantrekkelijk middel. De 3D-printer biedt een vierde dimensie: die van perspectief! Vele doelen zijn bereikt en er zijn nog meer te behalen. Wij hebben al weer zin in een nieuw schooljaar!”
Andere projecten
Remco krijgt jouw techniekvraag van de grond!
Geen enkele school is hetzelfde en dat geldt ook voor de vraagstukken rondom techniekonderwijs. Wat is er precies nodig op jouw school? Vanuit zijn jarenlange ervaring op het gebied van techniek in het onderwijs, kijkt Remco graag met je mee.
Je kunt Remco bereiken via remco@wismon.nl of 030-237 2120.
Meer weten?
Wil je meer weten of sparren over wat WisMon voor jouw school kan betekenen? Neem dan contact met ons op via onderwijs@wismon.nl of 030-2372100. Wij denken graag met je mee!