Vakoverstijgend rekenen in het voortgezet onderwijs
Breng het rekenonderwijs op niveau met Vakoverstijgend Rekenen! WisMon begeleidt het implementatietraject of verzorgt in-school lessenreeksen.
Veel leerlingen hebben moeite met rekenen, vooral met procenten en verhoudingen. Verschillende methoden per vak leiden vaak tot verwarring. Vakoverstijgend Rekenen biedt een oplossing: een consistente aanpak die vakoverstijgend wordt toegepast. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen van leerlingen en behalen zij sneller rekenniveau 2F/3F.
Bij Vakoverstijgend Rekenen werken docenten samen en dragen samen verantwoordelijkheid voor het rekenonderwijs. WisMon, als officiële partner, biedt trajecten op maat die aansluiten bij de behoeften van elke school. Het kernteam en een procesbegeleider volgen de voortgang en vieren de behaalde successen.
Zo krijgen leerlingen weer plezier in rekenen, halen ze hogere cijfers en groeit hun interesse in technische profielen.
Vakoverstijgend Rekenen implementeren op school
Oriënteren
Na een (online) afspraak met een van de VOR-adviseurs gaan we de basis leggen voor Vakoverstijgend Rekenen. Eerst stellen we vast wat de beginsituatie is en waar de korte- en lange termijn winst te behalen is. Ook bepalen we samen de visie, strategie, planning en het budget.
Startbijeenkomst organiseren
In de startbijeenkomst maken alle docenten kennis met de aanpak van Vakoverstijgend Rekenen, de (gratis) online leeromgeving en de rekenkaart. De rollen en verantwoordelijkheden van docenten, teams en secties worden vastgesteld en een gebalanceerd kernteam opgezet. We zetten deze fase in op het creëren van open communicatie tussen deelnemers van het project, waarbij we eventuele weerstand goed in kaart brengen.
Testen
Er wordt een klas/groep gekozen om een pilot mee te doen. De rekenkaart wordt hierbij gebruikt om alle afspraken vast te leggen. De pilot wordt geëvalueerd en ervaringen van zowel docenten en leerlingen worden opgehaald.
De procesbegeleider van WisMon draagt zorg voor een open communicatie, staat open voor eventuele weerstand vanuit docenten en helpt mee met zoeken naar oplossingen.
Realiseren en evalueren
Na de pilot en de evaluatie gaan we alle verbeteringen aanbrengen. De rekenkaart wordt actief ingezet bij de lessen en ook kan de rekentoets afgenomen worden bij leerlingen om het niveau te bepalen. Ook deze fase wordt weer goed geëvalueerd.
Inbedden in de school
Nu is het tijd om te zorgen dat Vakoverstijgend Rekenen verankerd wordt in het schoolbeleid. We gaan vastleggen wie waar verantwoordelijk voor is, welke stappen er worden ondernomen om VOR in te bedden in de school en hoe nieuwe docenten geschoold worden. Dit is ook het moment waarop Vakoverstijgend Rekenen kan worden gedeeld met ouders en betrokkenen
Vakoverstijgend Rekenen wordt mede mogelijk gemaakt door
Meer weten over Vakoverstijgend Rekenen
Maaike neemt graag contact met je op om te kijken waar we je bij kunnen helpen.
Je kunt ons bereiken op maaike@wismon.nl of 030 – 2372100
Bel mij terug
Training voor Rekencoördinatoren
Versterk je rol als rekencoördinator met onze vijfdaagse training. Ontvang praktische tools om het rekenonderwijs op jouw school te verbeteren. Leer een eenduidige aanpak ontwikkelen, collega’s ondersteunen in hun didactische keuzes en het rekenniveau van leerlingen effectief in kaart brengen.